Eerste verslag Galapagos eilanden 21 t/m 24 mei - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van DikenAstrid - WaarBenJij.nu Eerste verslag Galapagos eilanden 21 t/m 24 mei - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van DikenAstrid - WaarBenJij.nu

Eerste verslag Galapagos eilanden 21 t/m 24 mei

29 Mei 2017 | Ecuador, Guayaquil

Hallo allemaal,

We zijn weer terug op het vaste land in de "gewone" bewoonde wereld na een meer dan fantastische (internet/telefoonloze) bijna niet te beschrijven top week op en rond de Galapagos eilanden. Zo ontzettend veel moois gezien en meegemaakt. Onze dagen waren behoorlijk gevuld wat een beetje zichtbaar is aan de briefings die we erbij hebben staan.
We laten jullie maar een kleine selectie zien van alle foto's op de eilanden, of die op en onder water zijn gemaakt zodat jullie een idee krijgen van wat we allemaal gezien hebben.
Maandagavond plaatselijke tijd vertrekken we om dan dinsdag in de loop van de dag weer thuis te komen.

Onze reis in Ecuador 2017 deel 7

21 Mei: Guayaquil-Galapagos
Ons reisboekje dat we van Go-Local hadden ontvangen, adviseerde ons om uiterlijk 08.15 uur met een taxi naar het vliegveld te gaan. Er moeten namelijk een aantal strenge formaliteiten worden vervuld: aanschaf toegangskaarten voor de Galapagos, controle van de bagage op plantaardige en dierlijke materialen plus de gewone incheckprocedure.
We hadden de vorige avond dan ook aan de dame achter de balie gevraagd dat voor ons te regelen. Door ervaring wijs geworden, herhaalden we dat verzoek toen we om 7.15 uur gingen ontbijten. De jongeman die nu achter de balie zat, verzekerde ons dat alles in orde zou komen. Even voor achten, onze bagage lag al in de lobby, verschenen wij in de lobby om te zien of de taxi er al was. Waarop de jongeman ons vroeg of hij dan nu maar de taxi moest bellen. Grrrrrrrrr. Dat moest hij uiteraard snel doen. Gelukkig zou het maar een paar minuten duren voor er een taxi was. Een kwartier later ging Dik eens vragen of de taxi de weg kon vinden. Het hotel is namelijk nogal klein en onbekend. De jongeman vond het een terechte vraag en ging nog eens bellen om de weg uit te leggen. Het geruststellende nieuws was dat er binnen een paar minuten een taxi zou zijn. Inderdaad verscheen er vijf minuten later een taxi.
Gelukkig was het maar een kwartier rijden naar het vliegveld. Daar was het nog even zoeken om uit te vinden waar we onze bagage moesten laten controleren en waar we de toegangskaarten voor de Galapagos moesten kopen.
Toen dat allemaal achter de rug was konden we op ons gemak bij de gate gaan wachten.
Op het vliegveld van Baltro, op de Galapagos, werd de ruimbagage nog eens extra gecontroleerd door een snuffelhond die enthousiast over de rijen rugzakken en koffers danste. Hij pikte er een uit die apart werd gelegd, gelukkig niet de onze.
Nadat de formaliteiten achter de rug waren, nog eens 100$ voor het visum, maakten we kennis met Carlos, onze gids voor de komende week.
Onze bagage werd achter op een truck geladen, waarna we samen met onze reisgenoten in een bus werden gestuurd die ons naar de haven bracht. Daar lag het jacht de Eden, Yate Eden, al op ons te wachten. Met twee kleine bootjes, Zodiacs, werden we aan boord gebracht, waar we onze hut, nummer 6, kregen.
Na de lunch volgde ons eerste bezoek aan een strand, op Santa Cruz, waar we Blue footed Boobies, fregatvogels, krabben, leguanen en nog veel meer te zien kregen. Tot slot gingen we nog een tijdje snorkelen, waarna we, terug op de boot, een warme douche namen, de briefing voor de volgende dag bijwoonden en gingen eten.
Na het eten vertrok de boot naar Genovesa Island, onze volgende bestemming.
Dik werd al snel zeeziek, ondanks dat hij een pilletje, ruim voldoende aan boord, had genomen. Het avondeten en misschien nog wat meer belande in een aantal opeenvolgende sessies in de wc, nog voordat het spijsverteringsproces goed op gang was gekomen. Dik zou Dik niet zijn als hij daarna niet als een blok in slaap was gevallen. Astrid lag nog lang wakker om Dik in de gaten te houden.

22 Mei: Genovesa Island
Briefing: Darwin Bay - Prince Phillips Steps
Breakfast: 7h00
Disembarking: 8h-1h30 wandelen; water, sunblock
10h snorkelen-alleen snorkel spullen
11h30 short shower – lunch – rust
15h30 Prince Phillip steps; dry landing; water, kijker, repellent, sunblock, camera,
7h pm Diner
Toen we vanmorgen wakker werden, lagen we al voor anker bij Genovesa, een hoefijzervormig eiland.
Daar maakten we eerst een wandeling o.a. over het koraalstrand met lage struiken waar we o.a. fregatvogels, red footed boobies, nazca boobies, mocking birds enz zagen en tevens langs enkele mangrovebossen. Een paar zeeleeuwen lagen lui in de zon en huppelden even later vrolijk met ons mee en om ons heen, op amper een meter afstand. In het ondiepe water langs het strand zwommen pijlstaartroggen. Kortom we kwamen weer ogen tekort.
Na een korte pauze gingen we snorkelen. Nu vanaf de Zodiacs. We zagen weer een massa vissen, groot en klein in alle mogelijke kleuren en kwamen ook drie zeeleeuwen tegen. Helaas zwom de kop van onze groep nogal snel, waardoor we niet alles even goed konden bekijken.
Na de lunch gingen we naar Prince Phillip Steps, zogenoemd omdat prins Phillip daar vijftig jaar geleden ook op bezoek was geweest. De steps zijn daar lang geleden aangelegd. We zagen weer een massa vogels; nazca boobies met en zonder ei of jong, fregatvogels, de Galapagos petrel. De rand van de klif is een ideale broedplaats voor de duizenden vogels die in de spleten hun eieren leggen. Wat we niet zagen waren de uilen waar we eigenlijk voor gekomen waren.
Rond etenstijd nam Dik een heel resum pillen. Hij is niet meer zeeziek geworden.

23 Mei: Bartholome Islet – Sillivan Bay
Briefing: Barthalome Islet AM; Sullivan Bay PM
Breakfast 7h
Dry Landing 8h
Shoes, repellent, sunblock, camera wide angle lens, water
Snorkelen
Lunch 12h; snorkelen
Middagwandeling rond 16h ; schoenen, water sunblock
Geen geel: yellow warbler
’s Morgens gingen we eerst de Galapagos pinguïns bekijken met de zodiacs, daarna klommen we na een droge landing 400 houten treden, met af en toe een vlak stuk, omhoog door een vulkanisch landschap. Boven hadden we een schitterend uitzicht over de gehele baai en de Pinnacle rock die inmiddels wel erg scheef staat. De 400 treden ook weer terug naar beneden vond Astrids heup minder geslaagd.
Na een korte pauze gingen we snorkelen. Naast de talloze vissen in wederom alle soorten, maten en kleuren, passeerden we pinguïns, een zeeleeuw en als hoogtepunt een haai. Vanaf een van de zodiacs, die volgen ons voor alle zekerheid, riep de bestuurder shark, shark en iedereen zwom naar een hoek van de baai. Wij ook maar want je weet maar nooit met zo’n beest achter je aan. Toen bleek dat wij juist achter de haai aanzwommen om hem zo goed mogelijk te zien. Daardoor kwamen we te laat, maar even ater zagen we er toch een voorbij komen. Ze zeggen dat deze soort niet gevaarlijk is.
Na de lunch gingen we opnieuw snorkelen. Dat voegde eigenlijk niets toe aan wat we ’s morgens hadden gedaan.
Om op te warmen gingen we tot slot over een lavaveld wandelen, een onwezenlijk landschap met fascinerende vormen en texturen.
De lava van de Sullivan Bay is bekend als Pahoehoe (Hawaiaans voor touw). De gesmolten lava krijgt na afkoeling de vorm van touw. Pahoeha lava is gebruikelijk op de vulkanen van de Galapagos Islands. Gaten waar het water zich een weg naar boven had gebaand, met hier en daar een enkel pioniersplantje dat tussen de brokken steen een plekje had gevonden.

24 mei: Santa Cruz Island - Black Turtle Cove – Dragon hill
Lunch early; 11h30
12h30: sandals, repellent, dry or wet landing
7h pm dinner: after dinner free town
Vanmorgen maakten we met de zodiacs een tochtje naar Black Turtle Cove, een mangrovegebied dat als kraamkamer dient voor, de naam zegt het al, schildpadden. Maar ook voor roggen en haaien. Die zagen we dan ook volop. Als hoogtepunt voeren we een eind de mangrove in, waar we er nog veel meer zagen. De haaien en roggen kwamen dichterbij de zodiacs dan de schildpadden die af en toe hun kop boven water staken om te zien of we er nog waren om vervolgens weer onder water te verdwijnen. Op de terugweg waren een paar blue footed boobies zo vriendelijk om voor ons te poseren.
Om 10h waren we terug aan boord, op het mededelingenbord afgekort met BoB, waarna we koers zetten naar Dragon Hill.
Na een vroege lunch, werden we met de zodiacs naar land gebracht voor uiteindelijk een wet landing ivm het tij, en begonnen we daarna aan een lange wandeling met veel zon en weinig schaduw.
Al snel kwamen we de eerste leguanen, de Dragons, tegen, zwarte zeeleguanen die nauwelijks opvielen op de zwarte lavarotsen. Verderop zaten geel gekleurde landleguanen verscholen tussen de struiken of, vanwege de hete zon, in hun ondiepe holen.
Vanaf de top hadden we een schitterend uitzicht over het eiland, waarna we in een boog terugliepen naar de plek waar de zodiacs ons weer opkwamen halen.
’s Avonds meerden we in de haven van Santa Cruz. Na het diner brachten de zodiacs ons naar de pier, waar we ons konden vergapen aan zeeleeuwen die de aanwezige bankjes als hun privé bezit beschouwden en haaien die in het felle licht van de lampen rondjes draaiden. Een beetje zoals in een groot aquarium. We eindigden onze toeristische wandeling samen met Marcus en Verona, onze Duits/Italiaanse reisgenoten en Susan en Jennifer uit Los Angeles in Galapogos Deli, een restaurant bekend om zijn fish en chips, snacks en ijs.
Mmmm ijs dus.

• 29 Mei 2017 - 14:22

Josė:

Hi jongens,

Wat een unieke ervaring is het bezoek aan de Galapagos-eilanden geweest zeg! Kan me voorstellen dat jullie daar heel veel foto's gemaakt hebben. Jullie kennende zullen die zeker omgezet worden in een fascinerende voorstelling;-)
    Wens jullie een voorspoedige terugreis naar België! Tot binnenkort en mijn hartelijke dank voor het meegenieten van jullie onvergetelijke trip! xxx

• 29 Mei 2017 - 15:57

Willemien:

Leuke fotos en fijn dat jullie het leuk hebben, goede reis naar huis gewenst.